6 Haziran 2011 Pazartesi

Bir film, bir roman ve VATİKAN ......

En çok sevdiğim yazarlardan birisidir Glenn Meade. Aynı Grange gibi bütün kitaplarını aldım okudum - diye düşünüyordum ki, bir tane okumadığım kitabını buldum geçen idefix de, kitabın adı İKİNCİ MESİH. Hemen siparişini verdim, iki günde teslim ettiler, ben de hafta sonu yanıma aldım ve başladım. Her zamanki gibi müthiş bir serüven, akıcı bir aksiyon romanı, tavsiye ederim.

Ancak benim bahsetmek istediğim tamamen ayrı bir konu. Anımsarsanız burada The Borgias diye bir dizi seyrettiğimden bahsetmiştim, bir zamanlar PAPA olan Borgias'ların yaşamı. Vatikan ve Roma üzerine. Sonra yine anımsayacaksınız Brown'un Da Vinci Şifresi, konu yine Vatikan, ve İkinci Mesih konu yine Vatikan. hem de romanın içinde arada bazı bölümlerde Borgias'lar hakkında verilen bilgiler de var.

İşin beni keyiflendiren kısmı ise başka, iki sene önce Pınar ile birlikte yaptığımız İtalya seyahati sırasında Vatikan'ı da gezmiş ve fotoğraflarını web sitemde yayınlamıştım. Hem Borgias, hem İkinci Mesih aynı zamana denk gelince, sizlere biraz Vatikan hakkında bilgi vereyim dedim. Belki o taraflara gidip gezmek isteyen olursa en azından biraz bilgisi olsun.

Aslında bilenler biliyordur ama bilmeyenler için söyleyeyim, her ne kadar Vatikan ile Roma birlikte anılsa da Vatikan kendi başına bir ülke, evet yanlış duymadınız. Vatikan bugün Dünyanın en küçük ülkesi, yaklaşık 1.000 kişi yaşıyor. Hiristiyanlık dininin Katolik mezhebinin yönetim merkezi olan bir devlet. Devlet Başkanlığını da PAPA yapıyor.  Yaklaşık 100 kişilik bir ordusu olan bu ülkenin askerleri genellikle İsviçreli'lerden oluşuyor.

Öncelikle San Pedro Katedrali ile Vatikan'ı birbirine karıştırmamak lazım, San Pedro meydanı tamamen İtalya'nın toprakları sayılıyor ve her türlü koruma İtalyan Polisine ait. Vatikan yüksek duvarlar ile çevrili bir alanı kapsıyor. Çok önemli olan bölümleri hariç, Vatikan her gün turist akınına uğruyor. Sabahın köründe gitseniz dahi yaklaşık 2 saatlik bir kuyrukta beklemeyi göze almanız lazım, aslında gişe sayısı da oldukça fazla ama yine de kuyruk oluşuyor.

İçeri girdikten sonra gerçekten bir başka aleme dalıyorsunuz. Vatikan'ın müthiş zenginliği, tabloları, mozaikleri,  yapılan resimler, heykeller sizi o an bir başka dünyaya götürüyor. Vatikan'ın içinde birbirinden farklı bir çok küçük şapeller var, hepsinin de kendi içinde anlamları var, bunlardan en meşhurlarıı şüphe yok ki Sistine Şapeli. Da vinci'nin şifresi veya benzer romanlar okuyanlar anımsayacaktır. Michelalengo'nun en meşhur resimlerinden birisi olan ADEM'in yaratılışı da bu şapelde yer alıyor.

Bunun yanında en ilgi çekici yerlerden birisi de tabi hazine bölümü. Mücevherler göz kamaştırıcı ki söylenene göre burada sergilenenler aslında hiç bir şey. Dediğim gibi bir çok farklı şapel ve bölümlerden oluşuyor Vatikan müzesi. benim en çok etkilendiğim yer ise gezerken anlattıkları hani  Kardinal Meclisinin toplanıp Yeni papa'ya karar verdikleri andan sonra Papa'nın ilk Papalığının ilan edildiği oda, adını anımsayamadım.

Vatikan Müzesi içinde hani her yeri olmasa bile çoğunu gezmeye kalksanız yaklaşık 7 - 8 kilometre yürümeniz gerektiği söyleniyor. Aslında o romanları okuyup, filmleri seyrettikten sonra içinizden Vatikan'ın altını gezmek geliyor ama tabi böyle bir şey mümkün değil. Edindiğimiz bilgilerden ve okuduklarımızdan anlıyoruz ki Vatikan'ın altı da kendi başına bir şehir.

Resim sanatına ilgi duyanların zannediyorum bir günlerini buraya ayırması gerek, çünkü o dönemlerin bütün ressamlarının bu Vatikan'da yaptıkları eserler olağanüstü. Sadece Michelangelo değil Rafael özellikle çok fazla eseri ile dikkat çekiyor ama sadece bu iki önemli ressam değil, cidden çok fazla resim ile donatılmış Vatikan. Şehir içinde giremediğimiz için sadece müzesi bile insanı kendisine hayran bırakıyor. Bir çok noktasında flaşsız fotoğraf çekmenize izin veeriyorlar, bazı odalarda ise kesinlikle fotoğraf ve video yasak. Çok sıkı kontrol var.

The Borgias aklıma soktu, İkinci Mesih bana bu yazıyı yazdırdı. Umarım birazcıkta olsa Vatikan hakkında bilginiz olmuştur. Dediğim gibi Vatikan Müzesi fotoğraflarına bu linkten bakabilirsiniz. http://www.halukilhan.com/italyagezisi.htm

Sevgilerimle,
Haluk
06.06.2011 14:00